Skip to content

Nagrodzeni Oscarem filmowcy Chai Vasarhelyi i Jimmy Chin o historiach miłosnych – ich własnych i tych, które opowiadają w „Dzikim życiu” – CPH:DOX

24 de marzec de 2023
Jimmy and Chai GettyImages 1337930759

Światowej klasy wspinacz Jimmy Chin poznał swoją przyszłą żonę, filmowca Chai Vasarhelyi, na górze – materiału filmowego.

Pracował przez wiele lat nad dokumentem, który miał się stać Meru, opowieść o próbie Chin i jego kolegów alpinistów i przyjaciół, Conrada Ankera i Renana Ozturka, którzy jako pierwsi zdobyli niebezpieczny szczyt Płetwy Rekina w Himalajach. Być może dlatego, że był tak blisko tematu, film nie był do końca spójny.

„Przesłałem go na kilka festiwali filmowych i zostałem odrzucony” — wyjaśnił Chin podczas rozmowy Artists & Auteurs w CPH:DOX w Kopenhadze. Powiedział moderatorowi Thomowi Powersowi, programiście filmów dokumentalnych TIFF i gospodarzowi podcastu Pure Nonfiction, że zmagając się z filmem, na konferencji skrzyżował ścieżki z Vasarhelyim.

„Wiedziałem, że jako filmowiec miała całkiem udaną karierę” — powiedział Chin. „Poprosiłem ją więc, żeby pokazała to, co do tej pory wyciąłem. Nie oddzwaniała do mnie przez trzy miesiące, ale to dlatego, że była w Senegalu i kręciła kolejny film. Ale potem wróciła, pokazała, zadzwoniła do mnie i powiedziała, co ty robisz z tym filmem?”

Połączyła ich więź przy projekcie, który obfitował w oszałamiające materiały nakręcone przez Chin i Ozturka.

„Już samo patrzenie na świat przez obiektyw Jimmy’ego było zdumiewające i inspirujące” — powiedział Vasarhelyi. „I po prostu zrozumienie tego bardzo głębokiego połączenia ze światem zewnętrznym, a także [it was] jakby po raz pierwszy miałem dostęp jako widz do tych niesamowicie odległych miejsc w tak emocjonalny sposób”.

Między współpracownikami filmowymi wkrótce rozpaliły się uczucia głębszego rodzaju.

„Jimmy i ja zaczęliśmy się zakochiwać w tym procesie” — powiedział Vasarhelyi. „Ale najważniejsze dla mnie było to, że kocham Jimmy’ego i zakochiwałem się, i chciałem pomóc opowiedzieć absolutnie najlepszą wersję jego historii”.

Jeśli Chin podniósł historię – dosłownie do 20 000 stóp – Vasarhelyi dodał głębię, zamieniając to, co mogło pozostać niszową opowieścią o alpinizmie, w opowieść o postaciach, trzech mężczyznach i ich emocjonalnej podróży, a nie tylko ich wspinaczce.

„Pytanie brzmiało, czy ci trzej alpiniści pokażą się emocjonalnie. I myślę, że w pomyśle, że Jimmy i ja zostaliśmy związani na stałe, była magia, jak prawdopodobnie ślub, posiadanie dziecka” – powiedziała. „Conrad i Renan naprawdę się pojawili. Pamiętam, jak Conrad siedział podczas siedmiogodzinnego wywiadu i płakał. Wszystko przyszło [out] więc wiedzieliśmy, że mamy film, ponieważ byli w stanie zastanowić się i mówić w sposób zrozumiały dla cywilów”.

Najnowszy dokument Vasarhelyi i Chin, Dzikiej przyrody, które wnieśli do CPH:DOX, rozgrywa się również w przepięknym górzystym terenie, w odległych częściach Chile i Argentyny. Ale w głębi serca jest to również historia miłosna między Dougiem Tompkinsem i Krisem Tompkinsem, obaj niezwykle utalentowani ludzie, którzy zostali parą w późniejszym życiu.

„Doug Tompkins prowadził to bardzo udane życie biznesowe i stworzył dwie największe marki na Ziemi, The North Face, a następnie Esprit” – powiedział Vasarahelyi w Wszykina na SXSW, gdzie Dzikiej przyrody grał przed wyjazdem do Kopenhagi. „Ale wtedy miał to przebudzenie i powiedział:” To nie wystarczy. To nie jest to, co chcę robić. A potem zostawia wszystko i udaje się do Patagonii [Chile]. A potem podobnie jak Kris, była założycielką i CEO firmy Patagonia i prowadziła ją przez 20 lat. A potem ona też powiedziała: „To nie jest moje życie. To nie tutaj może się skończyć. Nie chcę, żeby to się tutaj skończyło”. I znalazła miłość swojego życia [Doug Tompkins] w jej 40s. Myślę więc, że jest coś w tej regeneracji, co mnie naprawdę poruszyło”.

Tompkinsowie stworzyli wspólne życie w Chile. Mogli pójść za przykładem innych bogatych ludzi i pożreć mnóstwo ziemi dla siebie, by cieszyć się nimi prywatnie, ale zamiast tego, jak pokazuje film, nabyli miliony akrów dzikiej przyrody w Chile i Argentynie z wyraźnym zamiarem oddania ich z powrotem te kraje do tworzenia parków narodowych.

„Ta historia miłosna opowiada o zakochaniu się w tym krajobrazie Patagonii i o tym, jak daleko byli gotowi się posunąć, aby ocalić to miejsce, które kochali” — powiedział nam Chin na SXSW. „Ta historia była dla mnie głęboko osobista, a także niezwykle inspirująca. To jest duża część tego, dlaczego chcieliśmy zrobić ten film, dlaczego uważamy, że jest ważny, dlaczego uważamy, że jest na czasie, ponieważ jesteśmy w tym momencie, gdy zmiany klimatyczne są jednym z naszych największych kryzysów egzystencjalnych, a oto kilka osób które były w stanie wprowadzić tak ogromne zmiany w zakresie ochrony środowiska”.

Chin dodał: „To, co osiągnęli w ochronie, to coś, czego nigdy wcześniej nie widzieliśmy, największa prywatna darowizna gruntów w historii ludzkości”.

Chin i Vasarhelyi zdobyli Oscara za swój film z 2018 roku Darmowe soloo alpiniście Alexie Honnoldzie, który ślizgał się, drapał i wspinał się po 3000-metrowej granitowej ścianie El Capitan w Yosemite bez użycia lin. Ratunekz 2021 roku dokumentował cudowne uratowanie tajskich dzieci, które zostały uwięzione w zalanej jaskini (Ratunek, Darmowe solo I Dzikiej przyrody to wszystkie filmy National Geographic; Meru był dystrybuowany przez Music Box Films).

„Posiadanie tego wspaniałego materiału, dzięki któremu można uzyskać dostęp do tego rodzaju nieuchwytnego ludzkiego potencjału, takiego jak brodawki i tak dalej, było bardzo satysfakcjonujące” — powiedział Vasarhelyi podczas przemówienia Artists & Auteurs. „W Darmowe solo, Alex miał śmiałe marzenie, by wspiąć się na El Capitan bez liny, ale bardziej przerażały go rozmowy z innymi ludźmi. A potem, nagle, w filmie, zakochuje się i faktycznie ewoluuje emocjonalnie, co ma bardzo niewiele wspólnego z samą jego wspinaczką. Są to więc filmy przygodowe, ale myślę, że są także soczewkami, które pozwalają spojrzeć na tę fascynującą krawędź, która jest również dość optymistyczna, ponieważ większość z tych historii, które opowiadamy, dotyczy ludzi, którzy ośmielają się marzyć, z determinacją, wytrwałością i niewielka pomoc ze strony przyjaciół… spełniają swoje marzenia”.

Dzikiej przyrody zostanie wydany przez Picturehouse w kinach od 14 kwietnia, z debiutem telewizyjnym na kanale National Geographic Channel zaplanowanym na 25 maja, a dzień później na Disney +.

Jak informował Wszykina wyłącznie na początku tego tygodnia, Vasarhelyi i Chin już pracują nad kolejnym projektem, również dla National Geographic, reżyserując film dokumentalny pod roboczym tytułem Wytrzymałość. Film, współreżyserowany przez Natalie Hewit, opowie niezwykłą historię o tym, jak zespół badaczy morskich znalazł wrak statku Sir Ernesta Shackeltona Endurance na dnie Morza Waddell w pobliżu Antarktydy. Statek zatonął po tym, jak utknął w lodzie morskim w 1915 roku i został odkryty w stanie nienaruszonym na dnie oceanu dopiero w marcu ubiegłego roku.

Kilka lat temu Vasarhelyi i Chin rozpoczęli inną przygodę – rodzicielstwo. Para przywiozła dwójkę swoich dzieci do Kopenhagi, gdzie postanowili wziąć udział w energicznej duńskiej tradycji – wskoczyć do lodowatej rzeki, by wziąć orzeźwiającą kąpiel. To lodowate zanurzenie może wydawać się oswojone w porównaniu z wyprawami, które Chin wciąż podejmuje w górskich regionach na całym świecie jako zawodowy wspinacz i narciarz dla zespołu The North Face Athlete.

Dla Vasarhelyi, która tak siebie określa nie wspinaczka, nigdy nie zapomina o niebezpieczeństwie, jakie grozi jej mężowi podczas tak ekstremalnych przygód.

„Istnieje argument, który można wysunąć pomiędzy Darmowe solo, Ratunek i nawet Dzikiej przyrody, Próbowałem negocjować moje uczucia dotyczące ryzyka i próbowałem zrozumieć najlepiej, jak potrafię, ponieważ zobowiązaliśmy się do wspólnego życia. Mamy dwójkę cudownych dzieci – powiedziała. „Mam w sobie aktywny, nie wiem, pojedynek zapaśniczy. Dużo rozmawialiśmy o tych pytaniach, ponieważ bardziej prawdopodobne jest, że umrzesz powyżej 8000 metrów niż poniżej 8000 metrów. To ryzykowne przedsięwzięcie, nawet jeśli jesteś najlepszy. Ale nie jestem osobą, która powie: „Nie możesz”, ponieważ niektóre osoby po to właśnie żyją. I spędziliśmy trochę czasu patrząc na to pytanie.”

Czy ten post był pomocny?